Statkiem, samolotem czy koleją — które rozwiązanie wybrać w transporcie multimodalnym?

przez Redakcja
spedycja kontenerowa z chin

Transport multimodalny jest prężnie rozwijającą się gałęzią spedycji. Na czym polega transport multimodalny i jakie korzyści przynosi użytkownikom podpowiemy w tym artykule. 

Co to jest transport multimodalny

Transport multimodalny to forma przewozu ładunków wykorzystująca co najmniej dwa środki transportu. Spedycja multimodalna może korzystać z możliwości, jakie daje fracht morski, transport kolejowy i  lotniczy oraz przewóz samochodami ciężarowymi. Połączenie kilku różnych środków transportu do przewozu jednej jednostki ładunkowej pozwala zasadniczo skrócić czas przewozu oraz ograniczyć jego koszty. 

Nieodzownym elementem spedycji multimodalnej jest transport kontenerowy, w którym podstawową jednostką transportową jest kontener. Te duże zasobniki posiadają zunifikowane  wymiary,  dzięki czemu  można je bez trudu przewozić różnymi środkami transportu. Kontenery wykonane są ze stalowych elementów, co czyni je  odpornymi na warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne. W efekcie pozwalają na szybki  i bezpieczny przeładunek,  który jest konieczny w transporcie multimodalnym.

Spedycję multimodalną wykorzystuje się zazwyczaj na trasach dalekobieżnych wynoszących kilka- lub kilkanaście tysięcy kilometrów. W efekcie zyskuje się elastyczny system połączeń pozwalający skorzystać z zalet każdego środka transportu przy jednoczesnej możliwości dotarcia w każde miejsce na ziemi. 

Transport multimodalny — jakie środki przewozu wybrać?

Jak już wspominaliśmy, w transporcie multimodalnym  do jednego procesu transportowego wykorzystywane są co najmniej dwa środki transportu. W zależności od oczekiwań  nadawcy i odbiorcy w sposób dowolny można łączyć różne środki transportu  w tym samochody ciężarowe, pociągi, kontenerowce czy samoloty. 

Transport multimodalny swoją wydajność zawdzięcza terminalom przeładunkowym, w których kontenery przeładowywane są z jednego środka transportu na drugi. Jakie środki przewozu wybrać, aby były najlepiej dostosowane do potrzeb importera?  Tu klient ma nieograniczone możliwości w zakresie wyboru. 

Jakie są najpopularniejsze środki transportu w transporcie multimodalnym? W tym rodzaju transportu zazwyczaj importerzy korzystają z połączenia samochodów ciężarowych z koleją,  statkiem lub samolotem. Za pomocą  samochodów ciężarowych  kontenery z ładunkiem przewożone są od nadawcy do terminala przeładunkowego, a następnie z docelowego hubu  bezpośrednio do odbiorcy. Ciągniki siodłowe pozwalają na przewóz kontenera w zasadzie w dowolne miejsce dzięki rozbudowanej sieci dróg.  W ten sposób doskonale uzupełniają ofertę innych środków transportu, które nie dają takiej swobody dostaw,  jak samochody ciężarowe.

Dlaczego transport na dużych odległościach nie można zrealizować wyłącznie za pomocą samochodów ciężarowych?  Ten środek transportu ma swoje ograniczenia. Jest opłacalne jedynie na krótszych trasach — do maksymalnie 3000 km. Ponadto pozwala na przewóz ograniczonej liczby towarów — jeden ciągnik siodłowy może przewieźć najwyżej dwa kontenery. 

Popularną formą transportu modalnego jest zastosowanie kontenerowców w połączeniu z samochodami ciężarowymi. Te wielkie statki są w stanie przewieźć nawet 20 000 kontenerów. Zaletą frachtu morskiego jest jego cena, natomiast najważniejszą wadą długi transit time wynoszący nawet 3 miesiące (w przypadku  przewozu ładunku z Chin). 

Równie popularne w imporcie towarów z Chin jest wykorzystanie samochodów ciężarowych w połączeniu z ekspresowymi pociągami towarowymi. Konkurencyjna cena za przewóz jednego kontenera w połączeniu ze stosunkowo krótkim czasem transportu (w opcji door to door wynoszącym niecały miesiąc) coraz częściej wykorzystywana przez polskich europejskich importerów. Zastosowanie transportu multimodalnego opierającego się o przewóz ekspresowymi pociągami towarowymi znacząco skraca łańcuch dostaw i pozwala na  szybszy obrót pieniądza. 

Klientom, którym wyjątkowo zależy na krótkim czasie transportu zaleca się stosowanie transportu multimodalnego wykorzystującego samoloty transportowe. Rozwiązanie to pozwala na skrócenie transit time do mniej niż dwóch tygodni. Wadą frachtu lotniczego jest jednak jego cena, która jest kilkukrotnie wyższa, niż ta sama usługa realizowana za pomocą kolei lub kontenerowców. Co więcej, transport lotniczy ma swoje ograniczenia także w ilości przewożonych ładunków. 

Oceń ten post
reklama

Może Cię zainteresować